Personlige verktøy
Du er her: Forside Kunstjournalen B-post 2013

Kunstjournalen B-post 2013

Denne utgaven vier seg i sin helhet til de tre store kunstmønstringene som i år har blitt gjennomført i Norge.

Assembly Momentum LIAF (Leder)

 

I år har det vært gjennomført tre biennaler i Norge. Teknisk sett er vel den ene en triennale, men likefullt. Det er tre store arrangement med internasjonal deltakelse, og ikke bare av kunstnere og kuratorer. Journalister er flydd inn og pressemeldinger sendt ut, et faglig publikum har i varierende grad også kommet innom.

Les mer…

Tre Biennaler

Natalie Hope O’Donnell: Tre biennaler
 

Ved å belyse de tre biennalene/triennalene som avholdes i Norge i 2013, undersøker denne teksten fremgangsmåtene til de ulike kuratorgruppene og legger frem ideen om en «samarbeidets etikk» for å vurdere biennalenes forhold til sine kunstnere, lokale institusjoner og publikumsgrupper.

Les mer…

Evelyn Holm i samtale med Annette Kierulf og Sissel Lillebostad
 

Institusjonens byggesteiner, en samtale med Evelyn Holm om etableringen av Bergen Assembly

Les mer…

Karlsen og El Baroni

Anne Szefer Karlsen og Bassam El Baroni i samtale med Sissel Lillebostad og Natalie Hope O’Donnel
 

Tretten kuratorer ble invitert til å sende inn forslag til LIAF 2013, av dem svarte ni. I gjennomgangen av de ulike prosjektene så styret i Lofoten International Art Festival paralleller mellom de tre kuratorene Bassam El Baroni, Anne Szefer Karlsen og Eva Gonzáles-Sancho: i måten de håndterte følelser på uten å bli sentimentale, og en interesse for historiefortellingen og dens politiske sider. Kuratorene ble bedt om å forene sine ulike ståsted og skape en felles plattform for biennalen.

Les mer…

Kleinman

Adam Kleinman: Noen har sovet i senga mi: et mysterium
 

Vi burde nok ikke ha gjort det. Men vi gjorde det likevel – og det er jeg glad for. Overtredelsen? Vi brøt oss inn i en installasjon «etter stengetid». Du skjønner, kuratorene for Lofoten International Art Festival (LIAF) 2013 – Anne Szefer Karlsen, Bassam El Baroni og Eva Gonzáles-Sancho – tematiserte utstillingsprogrammet rundt spørsmålet: «Akkurat hva er det som gjør i dag så gjenkjennelig, så urovekkende?»1 Og for virkelig å skjønne hva som er så urovekkende, må vi først innom Richard Hamiltons berømte collage Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing? – selve symbolet på popkunsten anno 1956. Hvorfor? Fordi kuratorene omformulerte tittelen for bevisst å etablere et hjemsøkt referansekompleks2 – men dette kommer vi til senere. Men altså, tilbake til vårt lille innbrudd ...

Les mer…

Petersen

Beate Petersen: Den siste sovjetstat
 

«Dette er ingen UFO som lander på et strategisk område, men en infiltrasjon som setter en midlertidig stopper for den ordinære driften av ting», sa David Riff til Kunstforum rett før åpningen av den første utgaven av Bergen Assembly – An Initiative for Art and Research som han har kuratert sammen med Ekaterina Degot.

Les mer…

Lillebostad

Sissel Lillebostad: Hva Momentum ville
 

«Critique without utopia is empty, but utopia without critique is blind» Simon Critchley, Moss 1998.

Les mer…

Olsen

Arne Skaug Olsen: Biennaleslusk
 

Noen spekulasjoner omkring produksjon med utgangspunkt i LIAF, Momentum og Bergen Assembly.

Les mer…

Side-alternativer