Personlige verktøy
Du er her: Forside Kunstjournalen B-post 2015

Kunstjournalen B-post 2015

Kamp og konsensus - kunst og offentlig rom

 

Leder

Les mer…

MereteRostad2.jpgMerete Røstad: Forglem meg ei – Berlin og kampen om minnet

 

Et kritisk blikk på Berlins rekonstruksjon, kollektiv minnepraksis og thanatourism.

Les mer…

Vanessa BairdHilde Skjeggestad: Kunst til Regjeringsbygg 6 (R6)

 

Nå, høsten 2014, settes en slags strek for kunstprosjektet til Regjeringsbygg 6 (R6) etter mange års arbeid. Streken settes selv om ikke alt er som det skal være.

Les mer…

Barnie PageBarnie Page: Kunst for offentligheten

 

Når oppdragsgivere bestiller offentlig kunst, har de en tendens til å se på verket som «kakepynt», noe det dessverre ofte er: en søt liten prikk over i ́en som er mindre enn en munnfull og på ingen måte vesentlig for kaken som helhet – i beste fall kompletterer den kaken, og i verste fall er den et forsøk på å dekke over en kake som ikke holder mål. Slik offentlig kakepynt er det som kalles for «ploppkunst».1 Et vellykket offentlig kunstverk er derimot ikke som kakepynt, men er en helt avgjørende ingrediens i oppskriften. Det dreier seg om en ingrediens som må tilføres kakerøren på et tidlig tidspunkt, før det hele settes til baking, slik at den bindes sammen med de andre ingrediensene.

Les mer…

Kenneth Balfelt, Livsutviklingshage. Foto: Marte AasKunsten i fengsel: Utdrag av samtale mellom Hilde Hauan Johnsen og Gudrun Molden september-oktober 2014

 

Halden fengsel har fått mye oppmerksomhet, mest fordi soningsforholdene blir oppfattet som svært gode. Arkitektur og natur samspiller og kunsten gir betydningsfulle tilleggsverdier. Det er lagt stor vekt på ut­ forming av omgivelsene, med skalering av bygninger og oppdeling av anlegget i mindre enheter, noe som gir mulighet for utendørs bevegelse mellom boenheter. Det er kort avstand mellom boenheter og steder for aktiviteter som skole, jobb og fritid. Det er uttrykt ønske om at soningsforholdene skal gjenspeile dagligliv og forberede de innsatte på et liv utenfor murene.

Les mer…

HaugenTrond Hugo Haugen: Graffiti og street art i Norge 2000-2014 – en kommentar til tall og figurer

 

I dag finnes det festivaler for street art, hoteller bestiller graffiti til resepsjonen og tettsteder jubler over å få et sjablongverk i sentrum.(1) I denne teksten reflekterer jeg rundt utviklingen sett gjennom tildelinger fra Norsk kulturråd, KORO og Fritt Ord.

Les mer…

BlystadAnne Szefer Karlsen: Oljens skyggeeffekt – hva gjør oljeøkonomien med samtidskunsten?

 

Oljeplattformene i Nordsjøen kan ses som historiske og økonomiske betingelser for kunstfeltet i Norge idag. Ikke bare har skatteinntektene fra oljeindustrien bidratt til store inntekter for offentlig­heten, som igjen fordeles til kunstnere og kunstinstitusjoner gjennom offentlige ordninger, oljeindustrien har også investert direkte i kunstfeltet. Den oljeøkonomiske påvirkningen på kunsten blir oftest debattert med et moralsk perspektiv; der spørsmålet blir om kunstnere bør ta imot støtte fra en industri som i liten grad bidrar til en bærekraftig utvikling. Jeg ønsker heller å se nærmere på hva som skjer med kunstfeltet når den omsluttes av oljeøkonomien. Gjennom en lesning av Hordaland kunstsenters arkivmateriale fra de tre utsmykkingsprosjektene på oljeplattformene Gullfaks A, B og C, skapes også forbindelser mellom ulike petrostater i deres forhold til samtidskunsten.

Les mer…

Mesifjord og SaetreMeisfjord & Sætre: Soups&Stories - om samliv, kjønn og identitet

 

«Er det sant at europeiske kvinner roper høyt ut når de får orgasme?» Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare. Det man ser på film er jo langt fra sannheten, men at det kan skje, - jo absolutt. Og læringskurven min var stupbratt da kvinnene rundt meg fortalte om ulike moter innen omskjæring, og hvordan man kunne få orgasme selv om klitoris var skåret bort. Samtidig irriterte jeg meg over at kvinnene rundt meg hadde fått et bilde av mitt og andre europeiske kvinners sexliv gjennom film - antageligvis laget av menn.

Les mer…

Foto: Sissel LillebostadSissel Lillebostad: Reisebrev fra Hove

 

Mellom furutrærne på odden sitter og står en gruppe mennesker i lyttende konsentrasjon. Rundt oss lyser trelekter opp mellom stammene. Lektene danner figurer med lange linjer koblet sammen i bevegelige ledd. Den ene enden er stramt bundet til trestammene med pakkereimer, den andre festet til en sirkel av benker – det kan se ut som en kuriøs parodi på S/M lek. Det ser også ut som om leken gikk over styr. Deler av kunstverket ligger spredt mellom trærne som de sørgelige restene etter en fest som tok av i feil retning. Men, vi er på festival. Hva kan man vente seg, ute i et løssluppent offentlig tilgjengelig rom?

Les mer…

Side-alternativer

Side-alternativer