čuä´rvvtue´l'lj // puäʒʒtõõvvâd // sǩeu´ŋŋeed
Espen SOmmer Eide
Er språkets estetiske sider et argument for å bevare utdøende språk?
Utgangspunktet for dette nummeret av Kunstjournalen B-post har vært utsagnet «Feed your darlings», som en omskrivning av «Kill your darlings». Vi har valgt ut kunstnere og tematikker som av mer eller mindre klare grunner engasjerer oss. «Feed your darlings» hentyder til overgivelse, hengivelse og begeistring - følelser som antyder mangel på distanse og analyse – og dermed en manglende kritisk posisjon. Hvordan er forholdet mellom ettertanken og det umiddelbare i møte med kunst?
Les lederenEr språkets estetiske sider et argument for å bevare utdøende språk?
Kritikken er avgjørende knyttet til forpliktelsen.
Det er bare ved å ta inn det mørke, vårt onde tabu, slangen i paradis, at vi kan nærme oss virkelig overskridelse og frihet.
Videoarbeidet Ramón Rojas, Sueños de chozas (Ramón Rojas hyttedrøm) skildrer hverdagen til en 58 år gammel hjemløs intellektuell, som leser filosofi, skriver dikt og planlegger å vie livet til å skrive sitt filosofiske manifest.
(Kunstprosjekt)
Thomas Kilpper utforsker muligheter for skulpturelle, stedsspesifikke og sosialt engasjerte intervensjoner i det offentlige rom. Ofte tar arbeidene utgangspunkt i en bygning eller et sted hvor viktige, historiske hendelser har utspilt seg. Arbeidene tar form av installasjoner i forskjellige materialer, som treverk, betong, funnet materiale, planter, og kanskje mest iøynefallende, enorme tresnitt skåret rett i gulvet.
Med kunstbiennalen som utgangspunkt for en reise til Istanbul i 2007, møtte jeg Stein-Gunnar Sommerset som på idealistisk grunnlag kjøper og forbarmer seg over gamle, falleferdige trehus i Istanbul-området.
Gå i gatene om nettene, i mørke, snakk med framande kvinner.
Ta sjansar, hald deg i utkanten, nær grensene, skrå så inn mot sentrum og vyrk der i korte økter om gongen.
Ver vaken, sov ikkje, du er ikkje fri.
Stephen Hobbs og Marcus Neustetter bruker kunstprosjekt som middel for å oppnå sosiale endringer i belastede byrom. I prosjektene inkluderes gjerne skolebarn, vitenskapsmenn, ulovlige immigranter, forretningsfolk, globale organisasjoner og lokale nabolag.
Hvilken reisende er det som ikke elsker Kartet? Følelsen av kontroll og oversikten det gir. Uavhengig kan den reisende bevege seg inn i labyrinter av gater, veistubber og stier. Et kart skal fortelle det du trenger å vite – og ingenting mer. Et kart inneholder ingen narrasjon eller subjektive minner. Heller ingen glemte byer eller forsvunne gater.
(Kunstprosjekt)
Den 9. februar 2006 kl 17:00, på Galleri Asbæk i København, gjennomførte Doris Bloom performancen Under huden.
«Jeg prøver å lokalisere de blanke feltene i forståelsen vår. Å finne grensene og se hvor langt de kan bli tøyet, og hva som skjer om man krysser disse grensene. Jeg bruker farlige materialer, for den beste måten å prøve å forstå hvordan ting henger sammen er ved å gjøre det vanskelig for en selv, for så å finne veien ut av det igjen. Målestokken er og blir mennesket.»